top of page

Botteja blog.

botteja logo
botteja logo

FAQ-chatbotit tehostavat sisäistä viestintää


FAQ CHATBOT

Voit parantaa organisaatiosi sisäistä viestintää hyödyntämällä FAQ-chatbotteja. Se on itse asiassa hyvin yksinkertaista ja nopeaa, ja useat yritykset ovatkin jo ottaneet ne käyttöön parantaakseen samalla myös työntekijäkokemustaan. Esimerkiksi IBM:n tutkimuksen mukaan chatbotit parantavat työntekijöiden sitoutumista jopa 33 % ja tehokkuutta 25 %. Samansuuntaisia tuloksia on saanut myös Accenture, jonka tutkimuksessa juuri FAQ-chatbotit ovat vähentäneet sisäisen viestinnän kustannuksia viidenneksellä ja virheitäkin 15 %:lla.

Mitä FAQ-chatbotit ovat ja miten ne toimivat?

Chatbotit ovat ohjelmistosovelluksia, jotka käyttävät luonnollisen kielen käsittelyä (NLP) ja tekoälyä (AI) simuloidakseen ihmisten välisiä keskusteluja. Ne ovat vuorovaikutuksessa yrityksesi sidosryhmien – työntekijöiden, johtajien ja HR-ammattilaisten – kanssa vastaamalla mm. heidän usein kysyttyihin kysymyksiinsä, tarjoamalla oikea-aikaista ja relevanttia tietoa sekä auttamalla henkilöstöä tehostamaan omaa työskentelyään.


FAQ-chatbotit eroavat muista chatboteista, kuten keskusteluchatboteista tai transaktiochatboteista siten, että ne keskittyvät vastaamaan työntekijöiden kysymyksiin yrityksen käytännöistä, kulttuurista, arvoista, tavoitteista, odotuksista jne., toisin sanoen kaikkiin työsuhdetta ja työn tekemistä koskeviin tiedusteluihin. Bottien antamat vastaukset perustuvat dataan, joka on tyypillisesti organisaation HR-materiaalia. Tämän vuoksi voidaankin puhua erityisistä HR-chatboteista.


Botteja Oy tarjoaa kahden tyyppisiä FAQ-chatbotteja:

  1. Keskustelupuihin perustuvia ratkaisuja, joissa työntekijä on ennalta käsikirjoitetussa dialogissa chatbotin kanssa.

  2. Tekoälypohjaisia FAQ-chatbotratkaisuja, joissa työntekijä keskustelee vapaasti ja chatbot vastaa sen perusteella, millaisia materiaaleja sille on ”syötetty”. Botti siis vastaa oikein, mikäli lähdedata, josta se vastauksensa muodostaa, on oikein. Tietoturvasyistä tarjoamme tekoälyyn pohjautuvat ratkaisumme ns. suljettuun, yrityskohtaiseen GPT:n pohjautuen.

Miten siis FAQ-chatbottimme vaikuttavat sisäiseen viestintään?


Säästää aikaa ja rahaa: FAQ-chatbottimme automatisoivat ja tehostavat monipuolisesti HR-tehtäviä, kuten yleiskysymyksiin vastaamista ja työntekijöiden ohjaamista oikean tiedon äärelle. Ne varmistavat 24/7 johdonmukaiset vastaukset kaikille työntekijöille, säästäen samalla HR:n ja esihenkilöiden aikaa. Chatbotit mahdollistavat välittömät ja tarkat vastaukset työntekijöiden kyselyihin, parantaen työtehoa ja työtyytyväisyyttä. Tämä vaikuttaa myönteisesti yrityksen tuloksentekoon ja työnantajamielikuvaan.


Parantaa viestintää ja sitoutumista: FAQ-chatbottimme kommunikoivat työntekijöidesi kanssa tavalla, joka toteuttaa yrityksesi omaa tone-of voicea. Dialogi on luonnollista, ja botit hyödyntävät jopa hymiöitä ja muita tunteita heijastelevia asioita vastauksissaan. Kaikki tämä parantaa työntekijöiden viihtymistä ja sitoutumista, sillä bottimme saavat heidät tuntemaan itsensä itsevarmemmiksi, kun heille relevantti tieto on aina saatavilla, liittyi se sitten yrityksen toimintatapoihin, omaan työsuhteeseen, materiaaleihin tai uusimpiin ohjeistuksiin.


Optimoida ja ymmärtää: Hyödyntämällä FAQ-chatbotiamme voit kerätä arvokkaita näkemyksiä työntekijöidesi käyttäytymisestä ja mielipiteistä data-analyysin avulla. Kehitä viestintäprosessejasi ja luo sekä seuraa liiketoiminnallesi olennaisia mittareita ja – ennen kaikkea, saavuta tavoitteesi.

FAQ-chatbotit ovat todistetusti strategisia työkaluja sisäisen viestinnän tehostamisessa. Ne säästävät aikaa ja rahaa, parantavat työntekijöiden sitoutumista ja keräävät tietoa henkilöstöstä. Mutta miten pääset FAQ-chatbottien käytössä alkuun ja miten voit varmistaa, että ne ovat aina ajan tasalla ja työntekijöillesi sopivia?


Tässä kohtaa me tulemme mukaan. Olemme johtava chatbot-ratkaisuiden toimittaja HR-ammattilaisille. Asiantuntemuksemme, kokemuksemme ja teknologiamme auttavat sinua luomaan ja hallitsemaan omia FAQ-chatbottejasi yksinkertaisesti ja helposti. Integroi ne olemassa oleviin järjestelmiisi ja työkaluihisi, kuten Slackiin, Microsoft Teamsiin, Google Workspaceen jne., jolloin voit seurata ja analysoida niiden suorituskykyä ja palautetta sekä päivittää niitä tarpeen mukaan.


Halusitpa sitten käyttää FAQ-chatbotteja perehdyttämiseen, koulutukseen, suorituskyvyn hallintaan, työntekijöiden sitouttamiseen tai mihin tahansa muuhun henkilöstöön liittyvään tarkoitukseen, meillä on sinulle ratkaisu.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella saadaksesi lisätietoja palveluistamme ja kuinka voimme auttaa työntekijöitäsi.

Kiitos viestistä!

Olemme pikimmiten yhteyksissä :)

Luotettava Kumppani
LinkedIn

Contact us:
Email:
info@botteja.fi

 

Telephone:
+358 040565606

Visiting address:
Fritalantie 13, Ulvila

Electronic invoicing information:

Botteja Oy (Y-tunnus 2959860-8)
Verkkolaskuosoite 003729598608
Operaattoritunnus 003708599126
Välittäjä Open Text Oy

bottom of page