Voittava organisaatio palvelumme avulla
Viimeisen 12 kuukauden aikana chatbotimme ovat lähettäneet yli miljoona viestiä asiakkaidemme työntekijöille eri HR-prosesseissa, kuten esiperehdytyksessä, perehdytyksessä ja lähtökeskusteluissa.
Asiakkaamme
McDonalds
McDonald’s on vuonna 1955 perustettu pikaruokaketju ja yksi maailman tunnetuimmista brändeistä, jonka liikemerkkinä ovat kultaiset kaaret. McDonald's-ravintolat palvelevat asiakkaitaan yli sadassa maassa.
Suomessa McDonald's on toiminut vuodesta 1984 lähtien, ja tällä hetkellä heillä on 72 perheravintolaa, jotka palvelevat asiakkaita Helsingistä Rovaniemelle. Nämä ravintolat ovat paikallisten yrittäjien pyörittämiä ja toimivat tärkeänä työllistäjänä monilla alueilla.
Bots implemented at McDonalds:
Onboarding-bot / Work Community bot / Follow-up bot / SOME-bot
ASIAKKAAN TARVE
Asiakkaamme tavoitteena oli löytää helppokäyttöinen ja yksinkertainen tapa keskustella säännöllisesti työntekijöidensä kanssa. He halusivat tarkemmin kuulla työntekijöidensä mielipiteitä, kerätä tietoa työntekijätyytyväisyydestä sekä ideoida kehityskohteita.
Lisäksi he etsivät helppoa ja nopeaa keinoa ja antaa tunnustusta työtovereille.
Tarvetta oli myös avustajalle, joka kykeni selkeästi selittämään yleisiä työasioita aina sairauspoissaolojen toimintamalleista, vero- ja palkka-asioihin sekä ravintolan perussääntöihin - yleisiä ja toistuvia HR:lle ja esihenkilöille vastaan tulevia kysymyksiä.
RATKAISEMME
Projektin ensimmäisessä vaiheessa järjestettiin nimikilpailu, jolla haettiin uudelle työkaverille, chatbotille sopivaa nimeä ja samalla esiteltiin uusi palvelu henkilöstölle. Tällä tavoin henkilöstö saatiin sitoutettua kehitystyöhön, osallistumaan hankkeeseen sekä tutustumaan uuteen chatbot-kollegaan.
Seuraavaksi toteutettiin chatbot-ratkaisu, joka pystyi kommunikoimaan ja antamaan halutut neuvot ja kartoitukset oikea-aikaisesti sitouttavan dialogin kautta. Saaduista tuloksista koottiin visuaalinen dashboard, jonka avulla ravintolapäällikkö pystyi seuraamaan oman ravintolansa työilmapiiriin liittyviä mittareita ja kehityskohteita.
Käytännössä chatbot toi uuden näkökulman työtyytyväisyyden ja ravintolatoiminnan kehittämiseen tavalla, joka sekä sitouttaa työntekijöitä että luo positiivista työnantajamielikuvaa.
Työntekijät löytävät botin taukohuoneessa ja pukuhuoneissa olevilla QR-koodeilla.
S ryhmä
S-ryhmä on suomalainen vähittäiskaupan ja palvelualan yritysverkosto, joka on omistettu asiakkailleen. Sillä on yli 1.900 toimipaikkaa ympäri Suomea.
S-ryhmä tarjoaa laajan valikoiman palveluita, kuten marketkauppaa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppaa, liikennekauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä rautakauppaa.
Bots implemented at S Group:
Onboarding-bot / Work Community bot / Follow-up bot / SOME-bot
ASIAKKAAN TARVE
Asiakkaamme tavoitteena oli löytää helppokäyttöinen ja yksinkertainen tapa keskustella säännöllisesti työntekijöidensä kanssa. He halusivat tarkemmin kuulla työntekijöidensä mielipiteitä, kerätä tietoa työntekijätyytyväisyydestä sekä ideoida kehityskohteita.
Lisäksi he etsivät helppoa ja nopeaa keinoa ja antaa tunnustusta työtovereille.
Tarvetta oli myös avustajalle, joka kykeni selkeästi selittämään yleisiä työasioita aina sairauspoissaolojen toimintamalleista, vero- ja palkka-asioihin sekä ravintolan perussääntöihin - yleisiä ja toistuvia HR:lle ja esihenkilöille vastaan tulevia kysymyksiä.
RATKAISUMME
Projektin ensimmäisessä vaiheessa järjestettiin nimikilpailu, jolla haettiin uudelle työkaverille, chatbotille sopivaa nimeä ja samalla esiteltiin uusi palvelu henkilöstölle. Tällä tavoin henkilöstö saatiin sitoutettua kehitystyöhön, osallistumaan hankkeeseen sekä tutustumaan uuteen chatbot-kollegaan.
Seuraavaksi toteutettiin chatbot-ratkaisu, joka pystyi kommunikoimaan ja antamaan halutut neuvot ja kartoitukset oikea-aikaisesti sitouttavan dialogin kautta. Saaduista tuloksista koottiin visuaalinen dashboard, jonka avulla ravintolapäällikkö pystyi seuraamaan oman ravintolansa työilmapiiriin liittyviä mittareita ja kehityskohteita.
Käytännössä chatbot toi uuden näkökulman työtyytyväisyyden ja ravintolatoiminnan kehittämiseen tavalla, joka sekä sitouttaa työntekijöitä että luo positiivista työnantajamielikuvaa.
Työntekijät löytävät botin taukohuoneessa ja pukuhuoneissa olevilla QR-koodeilla.
"Botteja on ollut loistava kumppani tuoden osaamisen kehittämiseen ja muutoksenhallinnan toteuttamiseen uuden ulottuvuuden – botit. Botit ovat lisänneet koulutusten tehokkuutta vaikuttavuutta, auttaneet uuden työntekijän perehdyttämisessä sekä toimineet työntekijöiden henkilökohtaisina valmentajina työelämän jatkuvissa muutoksissa".
Ruskatalot
Ruskatalojen palveluyhdistys ry on monipuolinen palveluasumisen ammattilainen Satakunnassa. Meillä vanhuksen ääni on aina voimakkain.
Bots implemented at Ruskatalot:
Onboarding-bot
Hoivakoti otti digiloikan – perehdytysbotti mukana Ruskatalojen toiminnan laadun kehittämisessä
Ruskataloilla on oivallettu, että työntekijöiden hyvinvointi vaikuttaa suoraan asukkaiden hyvinvointiin. Tämän vuoksi heillä on panostettu työntekijöiden perehdytykseen ja sen modernisointiin, sillä hyvä perehdytys antaa mainiot lähtökohdat itsenäiselle työskentelylle, toiminnan laadun parantamiselle sekä työssä viihtymiselle ja jaksamiselle, mutta ennen kaikkea potilasturvallisuudelle, mikä on hoiva-alalla erittäin tärkeää.
”Halusimme ottaa digiaskeleen ja hyödyntää chat-botteja perehdytyksessämme. Etsimme toimijaa, jolla tekninen osaaminen, ymmärrys toimialasta ja perehdytyksen haasteista on erinomaisella tasolla. Botteja Oy:llä nämä kaikki toteutuivat”, kertoo Ruskatalojen toiminnanjohtaja Hanna-Leena Ojalainen.
Botteja Oy toteutti Ruskatalojen tarpeeseen perehdytysbotti -ratkaisun, joka tehostaa hoitajien perehdytysprosessia ja parantaa työntekijäkokemusta. Botti auttaa uusia hoitajia perehtymään tehtäviinsä tehokkaammin ja nopeammin. Aina kun uusi henkilö on aloittanut, botti toivottaa hänet tervetulleeksi taloon ja aloittaa sovitulla tavalla henkilön perehdyttämisen. Lisäksi botti tarjoaa jatkuvaa tukea ja vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin koko henkilöstölle, ei vain uusille työntekijöille.
Botista onkin tullut kaikkien ”digitaalinen työkaveri”, jota on helppo käyttää milloin ja millä laitteella tahansa. Tämä on tehostanut työskentelyä huomattavasti, sillä tarvittu tieto on saavutettavissa silloin, kun sitä tarvitsee.
Tiedot uusista hoitajista ja heidän tiedoistaan botti saa integraation kautta MepcoHR-järjestelmästä, jossa Ruskatalojen henkilöstötiedot ovat tallennettuina.
Perehdytysbotin käyttö onnistuu kätevästi matkapuhelimella, joten sitä voi hyödyntää milloin ja missä tahansa.
Olennainen osa ratkaisua on tiedolla johtaminen. Perehdytysbotin keräämä data rikastuttaa MepcoHR-järjestelmässä olevia työsuhde- ja henkilötietoja.
”Kun lähdetään kehittämään henkilöstön osaamista ja varmistamaan työn laatua, perinteinen työsuhdedata eli esim. palkka-, loma- tai sairauspäivätiedot eivät ole riittäviä, vaan tarvitaan tietoa siitä, miten työntekijät kokevat asiat arjessa. Ja tällaisen työntekijäkokemusdatan keräämisessä botit ovat täysin ylivoimaisia. Niiden kanssa keskustelu onnistuu niin nuorilta kuin vanhemmiltakin työntekijöiltä”, painottaa Ojalainen.
Ruskataloilla on koettu, että botin tuoma aikasäästö henkilöstöhallinnolle ja esihenkilöille on ollut merkittävä. Ensimmäisen kolmen kuukauden aikana botit vastailivat toistuvaluonteisiin kysymyksiin niin paljon, että esihenkilöiltä säästyi useampi viikko työaikaa muuhun tekemiseen. Olennaista on ollut myös se, että botin käyttöönotto on ollut helppoa ja vaivatonta, ja työntekijöiden palaute onkin ollut todella positiivista ja innostunutta.
Kaikkea ei tietenkään voi antaa teknologian hoidettavaksi. Ruskataloillakin perehdytysbotti on osa perehdytysprosessia, tukemassa ja automatisoimassa valittuja osa-alueita. Suurin osa perehdytyksestä tapahtuu edelleen yhdessä toisen työntekijän kanssa. Tämä alleviivaa mainiosti sitä, että teknologia on tukemassa ihmistyötä, ei poistamassa sitä.
Haluatko tietää lisää?
Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella saadaksesi lisätietoja palveluistamme ja kuinka voimme auttaa työntekijöitäsi.
Vierailuosoite
Fritalantie 13, Ulvila
Sähköinen laskutus
Botteja Oy (Y-tunnus 2959860-8)
Verkkolaskuosoite 003729598608
Operaattoritunnus 003708599126
Välittäjä Open Text Oy