top of page

Botteja blog.

botteja logo
botteja logo

“Exit-botti”: Miten automatisoida työsuhteen loppu?


Offboarding chatbots

Nykypäivän henkilöstöhallinnossa työsuhteen lopetusprosessi on lähes yhtä tärkeä kuin perehdytysvaihe. Se on viimeinen tilaisuus vastaanottaa arvokkaita näkemyksiä ja kokemuksia lähteviltä työntekijöiltä, ylläpitää myönteisiä suhteita ja parantaa vielä kerran työntekijäkokemusta. Perinteiset lähtöhaastattelut eivät usein saavuta näitä tavoitteita, koska ne ovat aikaa vieviä ja osin vaivaannuttaviakin.


Chatboteilla (tai oikeammin HR-boteilla) saadaan lähtökeskusteluihin henkilökohtaisuutta, tehokkuutta ja empaattisuuttakin, vaikka kyse on teknologisesta ratkaisusta. Olennaista on myös huomata, että hr-bottien käyttäminen ei tässäkään työntekijäpolun vaiheessa vaadi uutta järjestelmää, sillä hr-botit toimivat monipuolisesti ”kaikkialla”.


HR-botin edut konkretisoituvat seuraaviin teemoihin lähtökeskustelujen kontekstissa:

  • 24/7 tavoitettavuus: Toisin kuin HR-ammattilaiset, chatbotit ovat käytettävissä 24/7. Kun työntekijä päättää lähteä yrityksestä, on hänellä usein työsuhteen lopettamiseen liittyviä käytännön kysymyksiä mielessään, esim. viimeisistä palkkatarkistuksista, eduista, jne. Chatbotit tarjoavat välittömiä vastauksia näihin kysymyksiin ja varmistavat, että lähtevä työntekijä tuntee olonsa tuetuiksi ja informoiduksi koko siirtymävaiheen ajan. Sitä paitsi lähtöpäätöksen jälkeen tapahtuvista asioista mieluummin kerätään ensin tietoa itsenäisesti, ja juuri tähän HR-botti on erityisen soveltuva ”työkaveri”.

  • Tasa-arvoisuus ja johdonmukaisuus: Chatbotit tarjoavat johdonmukaisen ja tasa-arvoisen kokemuksen jokaiselle käyttäjälle ja tarjoavat standardoitua tietoa yrityksen käytäntöjen mukaisesti. Tämä varmistaa, että kaikki lähtevät työntekijät saavat samantasoista tukea ja että HR-tiimit noudattavat kaikkia tarvittavia määräyksiä. Tämä määrämuotoisuus helpottaa myös kerätystä datasta tehtäviä analyyseja ja toimenpiteiden määrittelyä.

  • Aitous ja rehellisyys: Työntekijät ovat vastauksissaan rehellisempiä ja avoimempia ollessaan vuorovaikutuksessa chatbottien kanssa. Perinteiset lähtöhaastattelut voivat olla vaivaannuttavia, mikä johtaa rajalliseen osallistumiseen ja ”kaunisteltuun” palautteeseen. Chatbotit luovat tässä mielessä turvallisemman ympäristön, jolloin työntekijät voivat antaa rehellistä palautetta ilman kasvokkain tapahtuvan haastattelun painetta. Tämä parantaa datan laatua ja antaa esim. kehitysideoille vankkaa selkänojaa.

  • Tehokkuus: Chatbotit käsittelevät ongelmitta useita poistumishaastatteluja samanaikaisesti, mikä säästää arvokasta aikaa HR-tiimille. HR-botit tarjoavatkin erittäin kustannustehokkaan ratkaisun. Lisäksi ne mahdollistavat kerätyn tiedon automaattisen analysoinnin ja raportoinnin, mikä nopeuttaa HR-osaston päätöksentekoa osana henkilöstöanalytiikan hyödyntämistä.


Chatbottien suorittamien lähtöhaastattelujen positiivisia vaikutuksia on osoitettu eri tutkimuksissa. Bottien avulla yritykset ovat lyhentäneet lähtevään työntekijään kulutettavaa aikaa jopa 90 %. Myös kustannuksia on saatu pienennettyä ja esim. tietoturvahaasteita pienennettyä. Tämä kaikki samalla kun työntekijöiden tyytyväisyys on organisaatioissa noussut keskimäärin 15 %.


Miten pääset alkuun HR-bottien hyödyntämisessä lähtökeskusteluissa?

Chatbottien sisällyttäminen työsuhteen päättämisen prosessiin on fiksua ja helppoa. Tämä johtaa parempaan työntekijäkokemukseen, syvällisempiin oivalluksiin sekä tehokkaampiin HR-käytäntöihin ja -prosesseihin. Mutta miten pääset exit-bottien hyödyntämisessä alkuun ja miten voit varmistaa, että ne huomioivat juuri sinun ja organisaatiosi tarpeet?


Tässä kohtaa me tulemme mukaan. Olemme johtava chatbot-ratkaisuiden toimittaja HR-ammattilaisille. Asiantuntemuksemme, kokemuksemme ja teknologiamme auttavat sinua luomaan ja hallitsemaan chatbottejasi yksinkertaisesti ja helposti. Integroi ne olemassa oleviin järjestelmiisi ja työkaluihisi, kuten Slackiin, Microsoft Teamsiin, Google Workspaceen jne., jolloin voit seurata ja analysoida niiden suorituskykyä ja palautetta sekä päivittää niitä tarpeen mukaan.


Halusitpa sitten käyttää botteja lähtökeskusteluihin, perehdyttämiseen, koulutukseen, suorituskyvyn optimointiin, työntekijöiden sitouttamiseen tai mihin tahansa muuhun henkilöstöön ja kehittämiseen liittyvään tarkoitukseen, meillä on sinulle ratkaisu. Ota yhteyttä.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä alla olevalla lomakkeella saadaksesi lisätietoja palveluistamme ja kuinka voimme auttaa työntekijöitäsi.

Kiitos viestistä!

Olemme pikimmiten yhteyksissä :)

Luotettava Kumppani
LinkedIn

Contact us:
Email:
info@botteja.fi

 

Telephone:
+358 040565606

Visiting address:
Fritalantie 13, Ulvila

Electronic invoicing information:

Botteja Oy (Y-tunnus 2959860-8)
Verkkolaskuosoite 003729598608
Operaattoritunnus 003708599126
Välittäjä Open Text Oy

bottom of page