
McDonalds
McDonald’s on vuonna 1955 perustettu pikaruokaketju ja yksi maailman tunnetuimmista brändeistä, jonka liikemerkkinä ovat kultaiset kaaret. McDonald's-ravintolat palvelevat asiakkaitaan yli sadassa maassa.
Suomessa McDonald's on toiminut vuodesta 1984 lähtien, ja tällä hetkellä heillä on 72 perheravintolaa, jotka palvelevat asiakkaita Helsingistä Rovaniemelle. Nämä ravintolat ovat paikallisten yrittäjien pyörittämiä ja toimivat tärkeänä työllistäjänä monilla alueilla.
HAASTE
Asiakkaamme tavoitteena oli löytää helppokäyttöinen ja yksinkertainen tapa keskustella säännöllisesti työntekijöidensä kanssa. He halusivat tarkemmin kuulla työntekijöidensä mielipiteitä, kerätä tietoa työntekijätyytyväisyydestä sekä ideoida kehityskohteita.
Lisäksi he etsivät helppoa ja nopeaa keinoa ja antaa tunnustusta työtovereille.
Tarvetta oli myös avustajalle, joka kykeni selkeästi selittämään yleisiä työasioita aina sairauspoissaolojen toimintamalleista, vero- ja palkka-asioihin sekä ravintolan perussääntöihin - yleisiä ja toistuvia HR:lle ja esihenkilöille vastaan tulevia kysymyksiä.


RATKAISU
Projektin ensimmäisessä vaiheessa järjestettiin nimikilpailu, jolla haettiin uudelle työkaverille, chatbotille sopivaa nimeä ja samalla esiteltiin uusi palvelu henkilöstölle. Tällä tavoin henkilöstö saatiin sitoutettua kehitystyöhön, osallistumaan hankkeeseen sekä tutustumaan uuteen chatbot-kollegaan.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras et felis vehicula, venenatis erat sed, euismod eros. Sed eu lectus et nulla rhoncus vestibulum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent ut porttitor est, eu molestie ante.
Seuraavaksi toteutettiin chatbot-ratkaisu, joka pystyi kommunikoimaan ja antamaan halutut neuvot ja kartoitukset oikea-aikaisesti sitouttavan dialogin kautta. Saaduista tuloksista koottiin visuaalinen dashboard, jonka avulla ravintolapäällikkö pystyi seuraamaan oman ravintolansa työilmapiiriin liittyviä mittareita ja kehityskohteita.
Käytännössä chatbot toi uuden näkökulman työtyytyväisyyden ja ravintolatoiminnan kehittämiseen tavalla, joka sekä sitouttaa työntekijöitä että luo positiivista työnantajamielikuvaa.
Työntekijät löytävät botin taukohuoneessa ja pukuhuoneissa olevilla QR-koodeilla.


Visiting address:
Fritalantie 13, Ulvila
Electronic invoicing information:
Botteja Oy (Y-tunnus 2959860-8)
Verkkolaskuosoite 003729598608
Operaattoritunnus 003708599126
Välittäjä Open Text Oy