Chatbotit ja data: Sisäisen viestinnän uusi aikakausi. Asiakas-case.
Asiakkaamme, jolla on 45 000 työntekijää, on tehostanut sisäistä viestintäänsä chatbottiemme avulla. Yli 25 000 henkilöä 2 000 eri tiimissä on viimeisen vuoden aikana käynyt bottiemme kanssa yhteensä yli miljoona keskustelua. Lisääntynyt viestintä ja siitä kerätyn datan räjähdysmäinen kasvu on vaikuttanut positiivisesti moneen asiaan.
Chatbottien voima: Monimutkaisen viestinnän yksinkertaistaminen
Kuvittele tämä: työkalu, joka on käytettävissä kellon ympäri ja joka on valmis auttamaan tiimiäsi 24/7 ja varmistamaan, että kaikkiin kyselyihin vastataan ripeästi ja että kaikkiin esitettyihin huolenaiheisiin vastataan ylipäätään. Juuri tämän chatbotit tuovat pöytään. Ne eivät vain automatisoi vastauksia; ne inhimillistävät keskusteluja ja tekevät HR-asiantuntijoistasi ja johtajistasi tehokkaampia.
Mitä tehostaminen sitten käytännössä tarkoittaa? Asiakkaamme HR-osasto on pystynyt säästämään 17% työajastaan muuhun tekemiseen chatbottien käyttöönoton jälkeen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että olemme ratkaisseet yli 100 000 tietokyselyä vuoden aikana, jotka muutoin olisivat olleet aikaa vieviä sähköpostiviestejä HR-osastolle. Noin 30 000 työtuntia on säästynyt, mikä tarkoittaa keskimääräisellä kk-palkalla laskettuna n. 1 000 000 euron säästöä vuodessa.
Data ja insightit toiminnan sekä strategian muokkaajina
Datan ja siitä tehtävien insightien luonnissa chatboteilla on iso rooli. Jokainen dialogin osa (esim. kysymys-vastauspari) chatbotin kanssa tuottaa analyysin kautta arvokkaita oivalluksia – reaaliaikaisen ikkunan yrityksesi todellisuuteen. Analysoimalla vuorovaikutuksista syntyvää dataa saat syvemmän käsityksen tiimisi tarpeista, yhteisistä haasteista ja kehittämiskohteista. Tämä on se ”salainen kastike”, joka muuttaa chatbotit pelkistä työkaluista välttämättömiksi liittolaisiksi, mikäli haluat esihenkilönä tai johtajana tehdä perusteltuja, mutta nopeita päätöksiä tai tarkastella strategiasi suuntaa.
Keneltä dataa sitten kerätään? Asiakkaamme on kerännyt chatbottiemme avulla henkilökunnaltaan viimeisen vuoden aikana yli 200 000 parannusehdotusta tuotteiden, palveluiden sekä asiakassuhteiden ja -kokemuksen kehittämiseen. Olemme tiivistäneet ja analysoineet kerättyä dataa siten, että 1 400 konkreettista ideaa saatiin kirjatuiksi. Jos asiakkaamme ei olisi osallistanut henkilöstöään tai olisi tehnyt sen esim. perinteisin kyselyin, moni ideoista olisi jäänyt esittämättä. Siksi chatbot-avusteinen viestintä, joka on henkilöstölle sisällöllisesti relevanttia ja oikea-aikaista sekä tyyliltään keskustelevaa, on yksi tehokkaimmista tavoista tuottaa liiketoimintaa kehittäviä dataa ja insighteja omalta henkilökunnalta.
Data ja HR-johtamisen tulevaisuus
Chatbotit ja data ovat jo osa uutta työpaikkaviestinnän aikakautta. Ne eivät korvaa HR-asiantuntijoita tai johtajia, ne tehostavat heidän tekemistään. Chatbottien tarjoamat dataan perustuvat oivallukset, viestinnän ja vuorovaikutuksen personointi, tehokkuus ja skaalautuvuus ovat korvaamattomia etuja nykypäivän nopeatempoisessa yritysmaailmassa. Teknologia ja data yhdistävät tiimejä, virtaviivaistavat prosesseja ja tarjoavat poikkeuksellista tukea koko henkilökunnalle. HR- ja yritysjohtamisen tulevaisuus on datalähtöistä, tehokasta ja kiistatta inhimillistä.