
HR-chatbotit ovat keskustelupohjaisia "tietokoneohjelmia", jotka automatisoivat ja virtaviivaistavat erilaisia HR-tehtäviä. Ne on suunniteltu olemaan vuorovaikutuksessa työntekijöiden kanssa tarjoamalla tukea ja opastusta sekä vastaamaan kysymyksiin, jotka liittyvät erit. henkilöstöpolitiikkaan, etuihin, rekrytointiin, koulutukseen ja johtamiseen. HR-chatbotit voidaan integroida erilaisiin HR-järjestelmiin, kuten rekrytointi- (ATS) ja oppimisjärjestelmiin, mikä tarjoaa saumattoman ja henkilökohtaisen kokemuksen työntekijöille ja työnhakijoille.
HR-chatbotit auttavat henkilöstöhallinnon ammattilaisia ja esihenkilöitä keskittymään inhimillistä otetta vaativiin tehtäviin vapauttamalla aikaa rutiinitehtävistä mm. vastaamalla henkilöstöhallinnon kysymyksiin heidän puolestaan. Tyypillisiä sovellusalueita HR-chatboteille ovat mm.:
Esiperehdytys ja perehdytys: Chatbotit tarjoavat uusille työntekijöille mm. tietoa yrityskulttuurista ja eduista, mutta ennen kaikkea tehostavat ja nopeuttavat perehdytystä uusiin tehtäviin ja vastuisiin.
Työntekijöiden tuki: Chatbotit tarjoavat henkilöstölle 24/7 tukea erilaisissa HR-asioissa, kuten lomakäytännöissä, eduissa ja palkkakyselyissä.
Tehokkuus: Chatbotit auttavat johtajia ja työntekijöitä seuraamaan tavoitteita, antamaan palautetta ja suunnittelemaan sen pohjalta erilaisia toimenpiteitä.
Kaiken kaikkiaan HR-chatbotit auttavat organisaatioita parantamaan HR-prosessejaan, vähentämään kustannuksia ja parantamaan työntekijöiden kokemusta työntekijäpolun jokaisessa vaiheessa.