Nykypäivän dynaamisessa liiketoimintaympäristössä datalla on keskeinen rooli päätöksenteossa, myös henkilöstöjohtamisessa. Kyky kerätä, jalostaa ja hyödyntää tietoa tehokkaasti on välttämätöntä organisaation menestykselle. Perinteiset vuotuiset työntekijä- ja henkilöstökyselyt katsovat usein peruutuspeiliin, ne eivät pysy muutosten perässä. Tarvitaan ketterämpiä ja reagoivampia tapoja, jotta reaaliaikainen ja merkityksellinen tiedolla johtaminen olisi mahdollista. Chatbotit ovat osa modernia HR-työkalupakkia, joilla datan keruu on helppoa ja tehokasta.
Chatbotit tiedolla johtamisen tukena
Miten tiedolla johtaminen ja chatbotit sopivat ihmisten johtamiseen? Onko kyse vain kustannustehokkuudesta vai liittyykö siihen muutakin? Kokemuksemme mukaan kyse on ehdottomasti monisyisemmästä työelämää muovaavasta muutoksesta, joka ei kiteydy vain tehokkuuteen. Seuraavassa muutamia nopeasti käytäntöön vietäviä tapoja hyödyntää chatbotteja tiedolla johtamisessa.
Jatkuva ja säännöllinen datankeruu. Chatbotit keräävät dataa henkilökunnalta proaktiivisesti herättäen keskustelua valituista aiheista aina perehdytyksestä exit:iin. Harkittu ja toistuva dialogi tarjoaa tiedolla johtamiselle reaaliaikaista dataa, esim. palautetta, tunne- tai fiilisdataa, kehitysideoita, jne., josta on helppoa nostaa esim. relevantteja kehityskohteita.
Datan syventäminen, visualisointi ja HR-analytiikka.
Chatbottien avulla kerätty data syvennetään ja visualisoidaan HR-analytiikan avulla, muuntaen raakadata käyttökelpoisiksi insighteiksi. Analytiikka jalostaa ja yhdistää eri lähteistä kerättyä tietoa, paljastaen malleja ja tunnistaa trendejä, mikä mahdollistaa työntekijöiden tuntemusten, huolenaiheiden, mieltymysten ja osaamisen selkeän ymmärtämisen. Tämä tekee henkilöstöjohtamisesta mielekästä ja tehokasta, mahdollistaen toimenpiteiden ja kehityskohteiden priorisoinnin laajemman ja syvemmän kuvan saamiseksi.
Resurssien optimointi. Reaaliaikaisen datan hyödyntäminen parantaa päätöksentekoa. Säästyy aikaa ja rahaa, ei vain tiedon keräämisessä, analysoinnissa ja raportoinnissa, vaan myös päivittäisessä tekemisessä. Kun toistuvat ja aikaa vievät rutiinit ulkoistetaan chatboteille ja insight-tuotanto on automatisoitu järkevälle tasolle, säästyy esim. esihenkilöiden ja hr-ammattilaisten aikaa muulle, tuottavammalle tekemiselle.
Tiedolla johtamisen, hr-analytiikan ja chatbottien yhdistelmä muokkaa henkilöstöjohtamista ja varmistaa, että niin ylimmällä johdolla kuin esihenkilöillä on käytössään ajantasainen henkilöstöymmärrys. Kuten todettua, tämä ymmärrys ei synny harvemmin toteutetuilla ja perinteisillä kyselyillä. Sitä paitsi chatbotit tarjoavat mukaansatempaavan, tasa-arvoisen ja osallistavamman kokemuksen koko henkilökunnalle.