©2019 by Botteja Oy

Nuoriso viihtyy muutenkin kännykällään, miksi ei oppiminenkin voisi tapahtua tällä tutulla välineellä? Botti toimii erinomaisesti myös padilla ja selaimella.  Motivaatio oppia nousee, kun oppiminen on muutakin kuin kirjan pänttäämistä.

Tärkeintä on kuitenkin muistaa, ettei botit ole tehty korvaamaan ihmisiä, vaan tehostamaan niitä asioita, joihin ne on määrätty.

Kuulostaa hankalalta ja kalliilta? Sitä se ei ole.

Koulutus-botit

Koulutusbotteja on monia erilaisia, kuten myös käyttötarkoituksia.

Yrityksen sisäiseen perehdytykseen voidaan ottaa botti apuun esimerkiksi testaamaan perehdytyksen tasoa ja tiedon omaksuntaa. Tarvittaessa perehdytettävä ohjataan esimerkiksi intranettiin, jossa asioista on lisätietoa.

Turvallisuuskoulutukset, GDPR-asiat, yleiset käytännöt, toimiston eri toimintojen sijainnit,.. botti auttaa ja ohjeistaa. Uskaltavatko uudet työntekijät todella kysyä myös ne “tyhmät” kysymykset?

 

Botti ei naura tai tuomitse, eikä juorua kahvitauolla kuinka se uusi työntekijä ei taaskaan muistanut mihin lähtevä posti laitetaan. Nämä eivät tietenkään ole osa työympäristöäsi muutenkaan, mutta uudelle työntekijälle nämä voivat olla aitoja pelkoja. Kynnys kysyä botilta on huomattavasti pienempi kuin toiselta työntekijältä, johon koitetaan tehdä vaikutus. Yksinkertaisten kysymysten kysyminen botilta säästää myös muun henkilöstön työaikaa ja auttaa heitä keskittymään olennaiseen.

Oppilaitoksissa teknologia pääsee oikeuksiinsa, sillä käyttäjäkunta on pääsääntöisesti teknologian käyttäjiä. Peruskouluissa, toisen ja kolmannen asteen opinnoissa chatbot voi hyvinkin olla erinomainen apuväline esimerkiksi kokeisiin lukemiseen. Opettaja voi myös arvioida tuntityöskentelyä, arvosanoja ja ohjata oppimista.