top of page

Botteja blog.

botteja logo
botteja logo

Nyt tunteet tulevat peliin


wellbeing management



Nyt menee tunteisiin!

Voimmeko ennakoida tunteita tai työyhteisön tunneilmastoa jollakin tavalla? Ja jos voimme, niin mitä konkreettista hyötyä siitä olisi?


Tunnedatasta tunnejohtamiseen

Tunteita saadaan mitattua kuten muutakin inhimillistä tekemistä. Perinteisesti esihenkilö on se, joka aistii esim. oman tiiminsä fiiliksiä ja pyrkii omalla tunnejohtamisellaan ohjaamaan sekä kommunikointia että yhteisön tunnetiloja. Tai pitäisi aistia ja johtaa, mutta ne kiireet ja muut työtehtävät… – on inhimillistä, että tunnejohtaminen ei aina onnistu.


Esihenkilön apuna oleva virtuaalinen työkaveri(botti) neuvoo ja opastaa työntekijöitä. Samalla hän kartoittaa fiiliksiä ja kertoo esihenkilölle millaiset tunnetilat ovat kulloinkin vallitsevia, mitkä ovat nousussa ja mitkä laskussa. Lisäksi hän kertoo vielä sen, mitkä asiat esim. hiertävät yhteisössä eniten ja miksi. Tämä auttaa esihenkilöä paneutumaan eri tavalla arjen johtamiseen.


Tunnedata ja perehdytys

Olemme keränneet tunnedataa työntekijäpolulta erityisesti perehdytysvaiheessa ja olemme huomanneet, miten tunnetilat ja oppiminen ovat yhteydessä toisiinsa. Perehdytyksen alussa uusi työntekijä on tyytyväinen, innostunut ja iloinen. Kun opittavaa ja uusia asioita tulee lisää, korostuvat sellaiset tunnetilat kuten ärsyyntyminen ja turhautuminen. Tällöin oppiminen häiriintyy ja alun positiiviset tunteet vaimenevat. Olemme boteilla päässeet tähän hetkeen kiinni ja nähneet, että oikeilla toimenpiteillä päästään takaisin tavoitellulle innostuksen ja iloisuuden tasolle ja tätä kautta nopeasti tuottavaan tekemiseen.


Bottien keräämän datan perusteella on mm. muutettu aikatauluja, päivitetty perehdytyksen sisältöjä sekä kehitetty itseopiskelumateriaaleja jne. Yksinkertaisia ja nopeita toteutuksia, joilla on valtava merkitys kokonaisuuden kannalta.


Positiivisen työntekijäkokemuksen lisäksi myös esihenkilön kuormitusta on saatu vähennettyä ja suunnattua resursseja ”oikeisiin asioihin”. Kyse on totta kai ennakoinnista ja reagoinnista, mutta ennen kaikkea siitä, että empaattiseen dialogiin pystyvä botti voi olla hyvinkin keskeinen työyhteisön jäsen, jolle kerrotaan asioita, joita ei muuten tuotaisi esille.

댓글


댓글 작성이 차단되었습니다.

Intrested?

Contact us on the form below to learn more about our services and how we can help your employees.

Thank you for contacting us!

We will get back to you as soon as possible.

Luotettava Kumppani
LinkedIn

Contact us:
Email:
info@botteja.fi

 

Telephone:
+358 040565606

Visiting address:
Fritalantie 13, Ulvila

Electronic invoicing information:

Botteja Oy (Y-tunnus 2959860-8)
Verkkolaskuosoite 003729598608
Operaattoritunnus 003708599126
Välittäjä Open Text Oy

bottom of page